Tynnbrød med smør, ost og mørpølse

Mykt tynnbrød, smaksrik morrpølse og mild ost 🙂 Og utsikt mot en grønn vestlandsfjord, ikke minst!

Lite gjør meg så glad, entusiastisk og hoppende energisk som frodig, bratt og vakker vestlandsnatur! Selv om jeg er oppvokst på rimelig flate Lillehammer, har jeg siden jeg kan huske hatt en dragning mot bygdene i vest.

Vil du hoppe rett til oppskriften? Skroll deg helt nederst på denne siden!

Men heldigvis er de vakre fjellene og fjordene bare noen timers kjøretur unna, og derfor tar vi rett som det er turen over. Denne gangen dro vi til et område jeg kun har kjørt gjennom tidligere, Skjolden i Luster kommune.

I varmt og fint sommervær var det et nydelig skue som venta oss da vi kjørte vestover, først gjennom vakre Bøverdalen, deretter fikk vi et perfekt utsyn mot villvakre Jotunheimen og Sognefjellet, før veien stupte seg bratt nedover mot Turtagrø. Deretter passerte vi Fortun, og endelig var vi nede i den vesle bygda Skjolden ved Sognefjorden.

Fristende fjord! 🙂 Her er vi på brygga rett nedenfor hotellet i Skjolden.

Her glitra det lystig i det grønne vannet, og lysten til å stupe uti var nesten uutholdelig! Men – det begynte å lakke mot kveld, og i baksetet satt sju måneder gamle Jakob.

Han er en utrolig tålmodig og grei type, og vi hadde hatt flere stopp på veien slik at han skulle få strekke seg ut, men nå begynte han å bli klar for å røre på seg igjen.

Vi holdt nesten på å gi opp, men endelig fant vi en perfekt teltplass! Grei fjordutsikt, for å si det sånn 😉

Vi kjørte utover fjorden i retning Urnes, og etter å ha lett og lett etter en fin teltplass, fant vi endelig det vi lette etter rett ved ferjekaia helt ute på Ornes. Her var det skjermet mot innsyn, det var stille og rolig, det var et stykke unna nærmeste hus, og det viktigste: Vi kunne både kjøre bilen nesten fram, og det var mulighet for å stupe fra svabergene! 🙂

Mer om dette, og hvordan det er å telte med baby, skal jeg komme tilbake til i et eget blogginnlegg om ikke alt for lenge!

Lørdag morgen – vi våknet til sol, en glitrende fin fjord, og rett etter at jeg hadde våknet hørte jeg et plask fra vannet. Det var selvfølgelig samboer Peder som benyttet sjansen for et morgenbad! (Han er nordmøring og har behov for å bade i saltvann rimelig ofte ;-))

Blir vel ikke så mye bedre enn dette? ❤

Etter en nydelig primusfrokost med egg, brød og kaffe, begynte vi å sjekke kartene for å finne et egnet sted for å gå på tur. Vi hadde med bæresele til Jakob, så vi kunne gå et godt stykke mens han sov.

Valget falt på Bergheimsstølen litt lenger inn i fjorden. Her tok vi oss først opp til den nedlagte gården Bergheim, vakkert beliggende på ei frodig fjellhylle. Herfra på sti videre opp til Bergheimsstølen.

Det er et utrolig flott terreng å bevege seg i, og det er så frodig at man skulle tro man var på en eller annen sydhavsøy. Flere steder oppover langs stien hadde vi også fantastisk utsikt mot fjorden og elva, og den mektige Feigefossen. Guttene snudde etter lunsj, selv fortsatte jeg mot enda en flott foss litt lenger oppe, Hanafossen. Et mektig syn!

Far og sønn nyter utsikten! 🙂

Men – nå er det på tide å komme til hovedsaken for dette blogginnlegget, nemlig lunsjen! Denne gangen hadde vi faktisk ikke med primus, men det smakte helt fantastisk likevel!

For første gang i Norge fant jeg nemlig Polarbrødversjonen Tynnbrød av rug på butikken. Dette brødet har jeg sett hos mange av de svenske matbloggerne jeg følger på Instagram, og endelig fikk jeg muligheten til å teste. Det innfridde! ❤

Dette trenger du til fire personer:

• En pakke tynnbrød av rug, polarbrød
  • En pakke mørpølse, prøv gjerne en lokalvariant
  • Smør
  • Ost, feks Babybel eller annen mild gulost (jeg har jo en trang til å kjøpe norsk ost så langt det lar seg gjøre, men akkurat Babybel er veldig god, altså. Og praktisk, om ikke miljøvennlig, i de røde, små pakningene ;-))

Slik gjør du:

Ha smør på midten av et tynnbrød. Legg på rause skiver av morrpølse og ost, rull sammen, og nyt!

Prøv gjerne en lokalprodusert variant av mørpølse. Denne, som jeg fant på Coop’en i Skjolden, er noe av det beste jeg har smakt av spekepølse! 🙂

Enklere og bedre blir det ikke! 🙂 God tur ut i Vestlandsnaturen!

Mektig fosser blir man glad av! 🙂

2 Comments Add yours

1. Isabell A. Hansen sier:

Så deilig det ser ut. Gleder meg til innlegg om barn på tur med telt 😀 Kylling satay spyd skal absolutt testes i sommer!

Lik

1. Ragnhild sier:

Tusen takk! Mye smak 😍👌🏻 nå er blogginnlegget om baby i telt ute, hvis du ikke allerede har sjekka det ut 😆